Mode Alle Artikelen

Mag het een maatje meer zijn?

Exclusief
De vrouwen die we in magazines en glossy's zien, met maatje 34, geven geen realistisch beeld van de Nederlandse vrouw. De gemiddelde kledingmaat in Nederland is 42 en het gemiddelde gewicht ligt rond de 80 kilo. En hoewel de media ons anders laat denken, neemt het gewicht van Nederlanders nog steeds toe. De kledingsector springt in op deze trend en komt steeds vaker met kleding voor grotere maten. Ondanks dat Nederlanders volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek steeds gezonder leven en meer bewegen neemt het aantal mensen met overgewicht toe. Nederlandse vrouwen worden steeds groter, we groeien zowel in de lengte als in de breedte. Ruim 40 procent van de mannen en bijna 30 procent van de vrouwen heeft overgewicht. Ernstig overgewicht komt vaker voor bij vrouwen, dan bij mannen, namelijk 12 versus 10 procent. Nederlandse vrouwen krijgen ook steeds grotere borsten. In 2006 had al 42 procent van de vrouwen binnen de leeftijdsgroep 30-39 jaar cupmaat D of groter.

Welk modehuis steelt de catwalkshow?

Exclusief
Dolce & Gabbana, Chanel, Jean Paul Gaultier, Prada, Versace, Dior… Ondanks de opkomst van veel nieuwe en talentvolle ontwerpers worden de grootste catwalkshows al jaren gedomineerd door dezelfde namen. Tijdens de Fashion Weeks presenteren zij de nieuwe collectie van de zomer/lente- en winter/herfstseizoenen. De recessie kan zich misschien in de modewereld uiten in het ontslaan van werknemers of sluiten van winkels, maar op de catwalk probeert elk modehuis niets te laten merken van de economisch roerige tijden. Alle modehuizen doen er nog steeds alles aan om te zorgen dat hun stijl dé nieuwe trend wordt.

Een zwever met een rok aan is hip!

Exclusief
Val je op een himbo, überseksueel of een metroman? Allemaal benamingen voor mannen die op een bepaalde manier in het leven staan. Maar wat volgens al deze ‘regels’ absoluut mag, is met het uiterlijk bezig zijn. Tegenwoordig wordt er allang niet meer vreemd opgekeken als een stoere kerel zijn wenkbrauwen epileert, zijn tanden bleekt of met een handtas loopt. Modelabels hebben dit fenomeen door als geen ander en richten zich massaal op hun nieuwste fashion victim: de man! Tijd dus voor een greep uit de trends en merken die op dit moment hot zijn in de (mode)wereld van de man.

Lingerie mag in Nederland gezien worden

Exclusief
Van bladeren en dierenhuiden tot hotpants en bh! De mens heeft altijd al de behoefte gehad om het lichaam te bedekken. Vanaf de 16e eeuw mochten vrouwelijke vormen gezien worden en dat heeft de vrouw geweten. Te strak aangesnoerde korsetten zorgden voor vrouwen die flauwvielen, verdrukte organen en vergroeide taille. Bh’s waren toentertijd slechts weggelegd voor hoogopgeleide vrouwen en vrouwelijke atleten. De Eerste Wereldoorlog zorgde ervoor dat het metaal, dat eerder nog gebruikt werd om korsetten voor vrouwen van te maken, voortaan alleen voor wapens gebruikt mocht worden. Na de Tweede Wereldoorlog wordt het taboe op lingerie doorbroken en het vrouwelijke lichaam mag gezien worden. De modewereld stort zich met volle overgave op lingerie en onder meer Marilyn Monroe bewijst dat seksualiteit uitgestraald mag worden.

Van blue jeans naar boyfriend-fit

Exclusief
Rechte pijp, wijde pijp, skinny jeans, bootcut, slim fit… Door de jaren heen is de spijkerbroek een blijvend item in de kledingkast van menige vrouw. En niet zomaar een item. Nee, elk modeseizoen is er weer een nieuw hip model in de winkels te vinden en je kunt nu echt niet meer aankomen met een model van vijf jaar geleden. Hoe komt het toch dat de spijkerbroek steeds in en uit de mode raakt?